torstai 18. huhtikuuta 2013

Matkalla

Onpa hurjan ihanaa kirjoittaa tällä mun tabletilla kun tää blogger on niiin perse. No ei voi mitään, mennään asiaan. Kirjoitin pienen pätkän Pariisin lentokentällä mutta en nyt tietenkään saa kopioitua sitä tänne saakka. Ei siinä mitään ihmeellistä ollut muuta kuin että meinattiin eksyä joten onneksi vaihtoaikaa oli kolmisen tuntia :) Kysyttiin neljältä eri mieheltä neuvoa (olivat henkilökuntaa heh) kunnes saatiin selville että pitää siirtyä bussilla toiseen terminaaliin. Oikeaan paikkaan päästyämme välipalasipsit jäi automaattiin, aika klassikko. Tähän mennessä oltiin muuten nähty Sofi Oksanen ja Kathy Bates. Täällä Nykissä ei olla nähty ainakaan vielä yhtään julkkista :)

Kun päästiin tänne meidän ihanaan hostelliin, oltiin matkustettu noin 20 tuntia yhteensä. Tämä hostelli on nimeltään American Dream ja ihan newyorkilainen Huvikumpu. Tässä on kolme kerrosta eikä varmaan yhtään suoraa lattiapintaa ja nurkkaa. Meidän huone on pikkuinen ja meillä on nitkuva ja nariseva kerrossänky, lavuaari, hylly, hyllyllä tv ja seinällä naulakko. Aamupalaksi on vohveleita, paahtoleipää, hedelmiä, kahvia,mehua, munia ja vaikka mitä. Tänne on mukavaa palata illalla ja olen nukkunut täällä tosi hyvin pienestä flunssasta ja kaupungin melusta huolimatta. Linnellä on onneksi buranaa ja nenäsumutetta mukana ♥

Eilen lähdettiin aamupalan jälkeen vain kävelemään ja ihmettelemään. Päädyimme Central Parkiin. Sitä ennen ihmeteltiin ensin Public Libraryn leijonia ja kirjaston takana olevaa Bryant Parkia. Keskuspuisto nähtiin vain puoliksi ja siinäkin meni tunteja. Aiotaan mennä sinne tietenkin vielä uudelleen ja eväiden kanssa. Central parkin eli Keskuspuiston länsipuolella sijaitsee American Museum of Natural History. Vietettiin sielläkin tunteja ja nähtiin mm. luonnollisen kokoinen valas. Upea museo! Ostettiin museosta City Passit joilla pääsee kuuteen eri kohteeseen. Passin ostaminen tulee halvemmaksi kuin jos ostaisi joka kohteeseen lipun erikseen. Kohteita ovat edellämainittu museo, Empire State Building, Guggenheim TAI Top of the Rock, MoMA eli The Museum of Modern Art, The Met eli The Metropolitan Museum of Art ja ja käynti Vapauden patsaalla TAI Circle Line-risteily.

Olen muuten pahoillani etten voi laittaa vielä kuvia teille, kortinlukija padiini on vielä hakusessa. Hassua muuten, meiltä on kysytty muutamaan otteeseen tietä. Osasin yhtä pariskuntaa jopa neuvoakin, New Yorkissa on todella helppoa suunnistaa! Ostettiin eilen myös seitsemän päivän Metrocardit ja ollaan kuljettu jo paljon metrolla. Tänään seikkailtiin satamaan ja hypättiin Circle Line-laivaan. Risteily kesti puolitoista tuntia ja seilattiin Vapauden patsaan editse Manhattanin ja Brooklynin välistä ja takaisin. Täällä on ollut aurinkoista ja lämmintä, ihana kevät.

Käytiin Times Squarella ja parhaiten jäi mieleen Disney Store. LOVE IT. Mennään sinne vielä uudestaan. Yllätin itseni ja ahdistuin vaatekaupassa. Tahdon nähdä kaikkea muuta! Toki aiotaan käydä vähän shoppaamassa but not today :) Bongattiin myös mahtava sarjiskauppa ja käytiin krääsäkaupassa ostamassa postikortteja.Nyt taidan lopettaa kirjoittamisen ja mennä suihkun kautta nukkumaan. Jatkan juttua myöhemmin!